2004-12-21

Tror du att tomten kommer i år?

I går kväll såg jag det spännande programmet Mitt nya liv. Där får man träffa personer som, ofta sent i livet, sadlat om och beslutat sig för att göra någonting helt annat. I går kunde man se om Ing-Marie Alvelin som förverkligat en gammal dröm när hon insåg att livet levs nu och inte sen. Det var mycket känslosamt och det är märkligt att det ska behövas nästan en flygkrasch för att man ska inse det.

Jag tror inte Ing-Marie tror på tomten. Hon gick inte och väntade på att någon skulle förverkliga hennes dröm. Hon skaffade praktik, började studera fast hon var för gammal (!) och lärde sig engelska. Sen ville hon prova att bo i London - så då ordnade hon det. Startade företag och försörjer sig nu som inredare!

Dom finns där ute - dom som har insett att tomten faktiskt inte kommer. Att det är jag, och bara jag, som kan se till att min dröm går i uppfyllelse.

Vi är många som har mer eller mindre uttalade drömmar om vad vi skulle vilja göra. Om bara inte...

- Man måste stänga en dörr för att nya ska öppna sig, sa Ing-Marie i TV.

Jag tror att det krävs en rejäl portion mod att stänga dörren bakom sig men ibland sker det utan att man själv har valt det. Kanske blir man arbetslös eller skiljer sig. Men även oönskade plötsliga förändringar innebär att nya dörrar öppnar sig. Men det behöver ju inte vara så drastiskt - och det är ju faktiskt du som ska styra över ditt liv innan andra gör det.

Vad vill du göra av resten av ditt liv? Den här bloggen handlar ju om entreprenörskap - om att ta sig för och göra nåt. Har du ingen affärsidé, men skulle vilja göra något helt annat än vad du gör idag? Då är det ju ett gyllene tillfälle nu med tanke på alla företag som behöver någon som tar vid när den gamla ägaren vill lämna vidare.

Jag ska ta långa promenader i jul och fundera på hur jag vill förvalta det liv jag har fått. Hur vill jag att resten av mitt liv ska gestalta sig?

Vad kommer du att göra? För inte sitter du väl och väntar på att tomten ska komma?

0 Gamla kommentarer (före Haloscan):

Skicka en kommentar

<< Tillbaka