2005-01-12

Kan entreprenörskap hjälpa flodvågens offer?

Efter en fasansfull helg då de planerade promenaderna och funderingarna om livet uteblev har vardagen återvänt. En vardag som inte alls ser ut som innan jag gick på julledighet. Hundratusentals människor har dött i Asien och i Sverige ligger skogen platt och vi vet ännu inte hur många som kommer att mista livet på grund av orkanen.

Naturen är en kraft att räkna med. Vi har blivit påminda om hur små vi egentligen är på jorden. Mina tankar går till alla som har blivit drabbade och jag hoppas att de ska finna kraft att gå vidare.

Hur kommer jag då in på entreprenörskap i denna dystra tid? Jag fick i min hand idag tidningen entré som ges ut av Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning. Där läste jag en artikel om en indisk professor och entreprenörskapsentusiast:

"Sankaran Venkataraman har en mycket positiv syn på vad entreprenörskap kan bidra med. Han skriver för tillfället på en bok om vad entreprenörskap kan betyda för utvecklingsländer. I bästa fall kan det leda till ekonomisk, politisk och social förändring.- Många utvecklingsländer har trög byråkrati som motverkar förändring. Här kan entreprenörskapet vara en katalysator. Det är också en källa till frihet för människor i de här länderna. De har sällan utbildning för att jobba i etablerade företag. Entreprenörskap kan ge arbete och ekonomisk frihet. De fattiga kan hitta en ny mening med livet genom ett arbete, de kan börja konsumera och skicka barnen till skolan."

Det finns ju risk att låta alltför hurtig när läget är som det är. Men det är min övertygelse att tids nog kommer företagssamma personer att hitta nya möjligheter trots (eller kanske på grund av) att naturen har ritat om kartan för oss människor.

0 Gamla kommentarer (före Haloscan):

Skicka en kommentar

<< Tillbaka