2005-01-19

Rapport från ett strömlöshetsexperiment

Gårdagskvällens experiment huruvida ljus (strömlöshet) och företagsamhet hänger ihop blev en intressant upplevelse.
Barnen och maken var förberedda och förväntansfulla. Jag och minsta tjejen kom hem först och vi tände massor med ljus och satte fyr på öppna brasan. Jag övervägde att öppna en burk ärtsoppa och värma över öppen eld till middag. Men igår var jag så grymt hungrig att jag raskt bestämde att både spisen och micron inte omfattades av strömavbrottet. Så medan lilla satt i ljusets sken och pysslade med sax och penna, och jag lagade mat så sjöng vi små skillingtryck och det kändes som på den gamla goda tiden.

Sen kom maken och 11 och etthalvt-åringen och hela familjen samlades i köket och det var hur mysigt som helst.

Klockan Bollibompa utbröt ett spontant slagsmål framför TV-n då lilla absolut inte kunde missa programmet. Då fick 11 och etthalvt-åringen nog och tittade på mig med trött min - mamma, detta är såååå pinsamt. Lägg av!!!! Sen startade hon datorn.

Jag satt kvar en stund och tittade på de levande ljusen och sen på klockan. Vi klarade oss i 1 timme och en kvart... och jag insåg att barn iallafall inte är oföretagsamma utan ljus.

Mina tankar går till alla som inte bara har det strömlöst - utan som också har förlorat sitt kapital. Skogen är ju bankbok på rot för skogsbönderna. Hur klarar dom mörkret?

0 Gamla kommentarer (före Haloscan):

Skicka en kommentar

<< Tillbaka