2005-01-18

Strömlöshet ger mindre företagsamhet?

Kan det finnas ett samband mellan entreprenörskap och ljus? Det har jag funderat på i natt. Efter orkanens framfart här i Småland har flera av mina vänner blivit strömlösa. Jag, som bor i stan, har inte haft en minuts elavbrott och tillhör dom lyckligt lottade.

I går ringde Kristina, en driftig och företagsam kompis, som jobbar med skog(!). Hon berättade att dom just hade fått tillbaka strömmen efter bara en veckas avbrott. Många kommer att få vara utan flera veckor till. Hon beskrev hur det egentligen är att vara utan ström.

- Det har inte gått någon fysisk nöd på oss men psykiskt mår vi kass. Dagarna slutar kl 15 och kvällarna är långa som evigheter.

- Man tar sig inte för någonting.

Ja, det är ju klart att man inte kan göra lika mycket när man inte ser vad man gör. Men att också resten av dagen och psyket förändras är intressant. Kanske lever vi för uppskruvat?Kanske är ljuset vad vi behöver för att ta oss för och bli företagsamma?

Jag iallafall förberett barnen på en "fejkad" strömlöshet hos oss. I kväll ska vi inte använda elen utan klara oss på stearinljus och känna efter hur det känns och sen försöka multiplicera med sisådär 21. Testa du också!

PS. Tävlingen är fortfarande igång. Den anonyme mannen hade inte så mycket rätt... Rätta svar kommer inte att publiceras förrän jag har fått en vinnare!

0 Gamla kommentarer (före Haloscan):

Skicka en kommentar

<< Tillbaka