2005-02-28

Det är öken

Jag har varit på semester! Hastigt och lustigt bestämde familjen att åka till Egypten, detta spännande och exotiska land som mest är känt för pyramiderna och Faraos hämnd.

För att ni ska få en bild av landet så tänkte jag ge min version av landet jag mötte.

Egypten är ett mycket exotiskt land. Det bebos av män i åldern mellan ca 20 och 35. De är väldigt trevliga och gör allting på hotellet där jag och andra turister lever som prinsar och prinsessor. Går man utanför oasen, dvs lämnar hotellet och går ut i sanden, är dom inte alltid lika trevliga. Dom förhandlar om allt. Männen importeras nog från samma familj från något närbeläget land eftersom dom alla har samma hårfärg. Jag antar att dom importeras för jag såg bara 2 (två) egyptiska kvinnor på en vecka. Och jag bedömer inte att dom hinner föda så många barn som det behövs för på kvällarna dansade den ena med magen och den andra med ormar.

Detta var ironiskt ;-), men jag antar att du fattar att jag saknade kvinnorna. Jag frågade en av de trevliga männen var alla kvinnor höll hus.
- Tja, dom är i Kairo och hemma och så.
Jag frågade också om vad han hade tyckt om att sitta hemma. Om han nu hade fötts till kvinna. Men det kunde han inte svara på, utan han såg mest förvirrad ut.

Ja, jag vet att jag är etnocentrisk och att vi har olika världsbilder. Men jag är också beredd att slåss för varje människas rätt att ha en egen tro (så länge man inte förtrycker andra).

Men jag kan inte låta bli att bli beklämd. I Hurghada där jag, var råder en febril aktivitet. Man bygger hus och hotell och framtidstron verkar vara enorm. Det är en företagaranda som heter duga. Deras vana att förhandla och göra business av allt är slående. Den är av den graden att man som svensk behöver viss tillvänjning innan man är bekväm i rollen som driven affärsman. I alla fall jag.

Med ett land som består av 96% sand är det viktigt att hitta inkomstkällor på det som man har, t ex spännande kultur, sol, Röda Havet, god kofta och en genuin vilja att bygga verkligt läckra hotellanläggningar.

Och med en uppskattad befolkning på ca 69,3 miljoner invånare så borde det betyda att det sitter cirka 35 miljoner kvinnor i lägenheter, hus, beduintält mm. Kan man inte tro att några, 1%, 10% eller så, har företagaranda och en vilja att vara med och tjäna pengar och ha kul nu när så mycket händer? Att dom stoppas av skäl som har att göra med att dom är kvinnor och inte män - det är öken.