2005-04-22

Nyföretagarrådgivarens mardröm

Vi har nu en tid haft en fråga på bloggen. Vad är viktigast - affärsidén eller entreprenören. Nu har vi en ny fråga på gång och avslutar rösträkningen. 98 har svarat och 82% tycker att det är entreprenören som är viktigast.

Ja, det var ju alltså som vanligt. Den gamla 80/20 regeln alltså.

Jag som jobbar som nyföretagarrådgivare (världens mest omväxlande jobb) och är beteendevetare, har mer och mer börjat inse entreprenörens betydelse för att lyckas. Min mardröm är att missa de geniala, men till synes helt galna idéerna. Jag hoppas att jag aldrig tar lusten och energin från någon entreprenör som lanserar det där galna som jag egentligen inte fattar. Hur hade jag reagerat om någon kommit in till mig och sagt "Jag ska bygga ishotell. Det kommer att smälta ner till sommaren men jag bygger ett nytt varje höst. Sen ska jag flyga in japaner och amerikaner och det ska bli världsberömt".

Hur lätt är det att tro på en sådan galen idé? Tänk om det hade varit jag som hade tagit död på ishotellidén. Tack och lov så gjorde jag inte det och ingen annan heller!