2005-09-29

Sicken entreprenörsdag!!!

I morse hade jag nöjet att vara med på Expansiva Växjös frukostmöte och lyssna på Torsten Jansson. Torsten, säger en del, vem är det? Jo, det är en av våra främsta entreprenörer som nu har köpt Kosta Boda i Lessebo kommun. Han beskrev hur han ska ändra kulturen i detta gamla bruk. Han pratade en del om mål och värderingar, men det som jag främst tog till mig var det budskap som han förmedlar via sina chefer.

Du kan inte skylla på någon annan. Inte facket, inte regeringen, inte kunderna, inte någon annan än dig själv. Som anställd är du ansvarig för dig själv i synnerhet och dina kollergor i allmänhet. Det finns inga mina eller dina bord.

Sen pratade en annan legendarisk entreprenör, Johan Sjöberg, Möbelriket i Lammhult om vikten av att samverka. Olle Fält från Smålands Airport berättade om hur Småland & Co har gått samman för att arbeta gemensamt för att göra turistnäringen stark så att vår flygplats utvecklas ytterligare.

Evelina Lundqvist berättade om Tech Group som bland annat samlar unga entreprenörer. Evelina har också en vana att få saker och ting att hända. Ikväll ska jag få förmånen att mingla med 60 stycken unga entreprenörer på residentet i Växjö!!!

Fyra visionära entreprenörer som också visar på resultat. Plus 60 coming girls and boys! Kan man tänka sig en bättre start och ett bättre slut en vanlig torsdag?