2005-09-15

Statistik är inte lätt - verkligheten är ännu svårare

Nu har Job and Societys nyföretagarstatistik för första halvåret kommit. Den visar en uppgång och det är ju bra. Problemet är att jag tycker att deras statistik verkar vara så hastigt hopkommen och den stämmer inte med lokala siffror som jag får fram på annat sätt. Jag gör som vanligt, inväntar ITPS siffror som kommer senare i höst - och då avses 2004 års siffror! Det är irriterande sent men deras siffror är "rensade" från rena ombildningar t ex och jag tycker att de känns mer tillförlitliga.

Sant är att hur man än gör statistik så är det jag som har till uppgift att stimulera nyföretagande i en kommun där antalet nya företag är endast en tredjedel av rikssnittet. Alla ni som är kreativa tyckare - ge mig KONKRETA idéer. Please! Jag har inte möjlighet att sänka skatter osv så det går bort i den här tävlingen. Bästa och mest kreativa ideerna belönas med ära och åter ära!
Kom igen!!!