2005-10-31

Blanda inte ihop Arbetsförmedlingen och ALMI

Ska jag eller ska jag inte? Så har jag funderat hela dagen sedan jag i morse läste en artikel i Dagens Industri. Den handlar om hur svårt det är att starta och driva företag. Sofie Skaränger har startat en rekryteringsfirma, Jobbet.se, tillsammans med en kollega.

Dom har på ett kreativt sätt kombinerat ny teknik med traditionell tjänst. Jättespännande tycker jag!

Men Sofie, lika kreativ och duktig entreprenör som du är, lika lite verkar du veta om "institutioner" som Arbetsförmedlningen och ALMI. Att tro att vi sysslar med samma saker är inte bara fel, det är helfel. Att sedan tycka att att "arbetsförmedlingen, ALMI och den typen av institutioner inte är lämpade att lära folk att starta företag. De har ju aldrig försökt själva"
är dötrist att höra.

Att arbetsförmedlingen inte ska göra det är ju rätt och vad jag vet så gör dom inte det heller. Dom köper den tjänsten. Att sedan ALMI inte skulle vara lämpade tar jag som en personlig förolämpning!

Jag har varit med och startat fyra företag och en ridklubb. Jag vet hur det är och tycker visst att jag är lämpad att lära folk starta företag. Jag vet också vilken enorm erfarenhet och kunskap som alla mina ALMI-kollegor har runt om i landet.