2005-10-14

Lite fredagsmys?

Idag flexade jag ut lite tidigare. Fredagar är ju så. Man jobbar som en galning hela veckan och sen slappnar alla av på fredagen. Det är fredagsöl och det flexas.Hem till god mat och vin och sova soffa.

För ett år sedan hade jag en praktikant från Japan på ALMI. Hon berättade att i Japan jobbar alla extra länge på fredagskvällarna.

- Man är ju ledig på lördagen och kan sova ut så det passar ju bra att jobba över på fredagen.

Jag tänker ofta på detta. Hur vedertaget det är i Sverige med flex och fredagsmys. Hur enögda vi är. Vi lever på olika sidor av jordklotet. Vi är häpnadsväckande lika men lever i olika kulturer.

Vad har då detta med entreprenörskap att göra?? Jag har i mitt liv träffat personer som tänker utanför ramarna. Som skulle kunna ha tänkt - varför inte göra fredagen till en övertidskväll?...

När jag letade efter lämpliga definitioner så hittade jag inte det, men annat intressant.

Så, entreprenörer, vad är det imorgon som är enbart enögt och ett utslag av kultur?