2004-12-18

Bloggen i företagens tjänst

Sedan vi startade den här bloggen har jag insett att Sverige är indelad i två läger: de som tror på bloggen och de som inte vet vad det är. Jag har själv under en tid hört begreppet swisha förbi i media, men jag måste erkänna att jag inte satt mig in i bloggens värld förrän den senaste veckan egentligen ... Men sedan det hände har jag nog nästan tjatat sönder mina kära kollegor på kafferasten (förlåt!).

Jag har mycket kvar att lära (och det finns ju hur mycket information som helst på nätet!), men det jag funderar på är hur bloggen kan vara ett verktyg för företag och företagare. Så här skriver tidningen InternetWorld i sitt senaste nummer:
"Tidigare har det mest varit privata betraktelser på nätet, men nu växer den yrkesmässiga användningen med rekordfart sedan några månader tillbaka."
I Business Blog Consulting berättar Christine Halvorson om sitt jobb som company blogger på heltid på mejeriföretaget Stoneyfield Farm. Hon skriver i fyra bloggar. Sedan 1 april har de totalt haft 160 000 besökare.
"With growth, we fear losing touch with what is a very loyal and committed customer base, and so our CEO, Gary Hirshberg, saw the blogs as a way to continue to personalize our relationship with our customers."
Hm. Jo, det är väl just det här med att stärka relationer som bloggarna kan bidra med till företagen. Men kanske försvinner också något av bloggandets själ om man inte gör det för att det roligt utan för att marknadsföra något? Jag undrar just om det finns några svenska företag som har heltidsbloggare anställda? Några exempel på företag i Sverige som driver bloggar kan man i alla fall hitta på BloggDirekt som drivs av Fredrik Wackå. Det vore intressant att få tips om fler! Och vad kommer att hända med företagsbloggandet i Sverige framöver? Är det en fluga som kommer att gå över? Eller är det framtidens marknadsföring?

P.S. Jag vet att det är en hel del av Entreprenörsbloggens läsare som ännu inte satt sig in i vad blogg är. För dig finns utmärkt information på BloggDirekt som jag skrev om ovan! Jag skulle särskilt vilja rekommendera att du sätter dig in i det här med flöden. Det är nyckeln, tror jag!

0 Gamla kommentarer (före Haloscan):

Skicka en kommentar

<< Tillbaka