2005-09-19

Kina hett för svenska företag

Under den senaste veckan har jag stött på flera artiklar som handlar om handel med Kina och jag har samlat på mig lite länkar som jag tänkte dela med mig av.

Som pricken över i kom just när jag satt och skrev på det här inlägget Postens tidning Du&Co med en stor artikel om Kina med mycket intressant innehåll. Bland annat kan man läsa: "Om det ditt företag gör kan göras av kineser måste du agera - och det illa kvickt." Tidningen ger också några tips på saker företag som vill etablera sig i Kina ska tänka på:
  • Ha alltid med en egen tolk vid möten
  • Behåll kontakten med dina kinesiska samarbetspartners under hela processen.
  • Kom ihåg att kvalitetetn kan vara bra i början, men sedan sjunka.
  • Immaterialrätten har svagt skydd i Kina - risken för piratkopiering är stor.
  • Kineser föredrar att göra affärer med kineser.
Här kommer lite fler intressanta länkar om Kina-handel:
Uppdaterat: Skypes grundare Niklas Zennström pratar också om Kina idag:
- Om man åker till Kina så jobbar folk dygnet runt och försöker skapa bra grejer, de är mycket mer hungriga, säger han till TT och SvD.