2005-10-04

Företagandet i skolan?

700 skolledare, lärare och lärarstudenter har intervjuats av Nutek och Vetenskap & Allmänhet (VA) om sina attityder till företagsamhet i skolan. Syftet är att undersöka hur skolorna arbetar med att utveckla elevernas kreativitet, initiativförmåga, handlingskraft, ansvarstagande och självständighet.

Viktigt, tycker jag! Och visst har det hänt mycket i skolan om jag jämför hur mina barn har det med hur jag hade det. (Oj, vad gammal jag lät nu!)

Nio av tio i undersökningen tycker att det är viktigt eller mycket viktigt att utveckla elevernas förmåga att ta egna initiativ, formulera problem och gå från idé till praktisk handling, läser jag. Men vilken lärare skulle svara att de inte tycker att det är viktigt? Lärarna anser i alla fall att de här sakerna sker i första hand på fritiden! Då tycker jag att de ska ta sig en funderare på hur de kan bli bättre på att få in det i sin undervisning. För oavsett om man blir egen företagare eller inte, så är det saker som alla kommer att ställas inför i arbetslivet.

Att definiera entreprenörskap har vi varit inne på tidigare här på Entreprenörsbloggen. Det finns lite olika synpunkter på det. I lärarnas fall ser det ut så här: En majoritet förknippar det med företagande och många associerar till byggbranschen medan ett fåtal kopplar begreppet till kreativitet och allmän "ta-sig-för-samhet" (Åh, vad jag gillar det begreppet!).

I alla sammanhang där man diskuterar hur vi ska få fler entreprenörer i Sverige kommer den här synpunkten fram:
Vi måste börja tidigare, redan i skolan!
Javisst, och där har ju verkligen lärarna en nyckelroll. För om inte lärarna vill, om inte lärarna brinner för att föra ut detta till eleverna. Då blir det ingenting!

Nutek satsar nu 130 miljoner för att främja företagandet i skolan. Jag hoppas en hel del av de pengarna går till Ung Företagsamhet, som är en fantastisk organisation som idag bara kommer vissa gymnasieelever till del. Ung Företagsamhet firar förresten 25-årsjubileum i dagarna. Till det har det tagit fram en önskelista som ser ut så här:
  • Alla skolor ska erbjuda sina elever Ung Företagsamhet
  • Ung Företagsamhet som ett godkänt arbetssätt för APU (Arbetsplatsförlagd Utbildning/Praktik)
  • Ung Företagsamhet som egen bolagsform
  • Basstöd om 18 miljoner kronor
  • Bidrag till Europafonden (stöd till deltagande i EM i Ung Företagsamhet).
  • TV-sänd galamiddag under Våga vara egen-mässan
  • Choklad
De första sex punkterna kan jag tyvärr inte hjälpa till med. Men när det gäller det sista önskemålet så skulle jag vilja tipsa Ung Företagsamhet om Annelie Kejroths chokladfabrik!