2005-01-24

Varför är vi svenskar så omotiverade att starta företag?

Nyligen släpptes GEM-rapporten - Global Entrepreneurship Monitor 2004 - som mäter entreprenörskap över hela världen. Det är den största årliga mätningen av entreprenöriell aktivitet i världen, över 34 länder ingår i undersökningen.

Jag har ännu inte läst rapporten i detalj, men har i alla fall snappat upp följande (Siffrorna är inte direkt lysande för Sverige!):
TEA (Total Entrepreneurial Index) har sjunkit ända sedan 2000 och 2004 är inget undantag. Siffran 3,71 är bland de lägsta i Europa och vi ligger även efter övriga nordiska länder (Norge 7,0, Finland 4,4, Danmark 5,3 och Island 13,6)

Svenskarna är positiva till entreprenörskap, de tycker att de har den kunskap och kompetens som krävs och de anser även att det finns möjligheter att starta företag. Men: ändå startas så få företag i Sverige.

"Despite the positive attitudes and existence om skills and competence Swedes seem to lack the motivation to pursue an enterpreneurial career."

(ur Global Entrepreneurship Monitor 2004. National & Regional Summaries)


Det här är väl en utmaning som heter duga för oss som jobbar med att skapa förutsättningar för entreprenörskap i Sverige?

Här kan du ladda ner hela rapporten och även annat intressant material i anslutning till rapporten.

Bakom rapporten står London Business School och Babson College. I Sverige är ESBRI (Institutet för entreprenörskap och småföretagsforskning) partner.

2005-01-19

När uppstår kreativitet?

Nyhetsbrevet Chefdirekt har läst i Fastcompany om kreativitet. Teresa Amabile, chef för avdelningen för entreprenöriellt ledarskap vid Harvard Business School avlivar där sex myter om kreativitet:
Myt 1: Kreativitet finns hos kreativa människor
Fel! Många tror att vissa människor är kreativa och andra inte. Men all forskning visar att vem som helst som är normalbegåvad kan åstadkomma någon form av kreativt arbete. Många människor underskattar också sin egen kreativa potential.

Myt 2: Pengar motiverar till kreativitet
Fel! De som går och funderar på vilken bonus de ska få åstadkommer mycket lite kreativt arbete. Forskningen visar i stället att miljöer där kreativitet uppmuntras, värderas och erkänns betyder mer för kreativiteten. Vi är också mer kreativa om vi jobbar med något vi är engagerade i.

Myt 3: Tidspress är kreativitetens bränsle
Fel! Inget kan vara mer fel! Studierna visar att människor är som minst kreativa när de arbetar under tidspress men också ett par dagar därefter. Vi behöver tid att bearbeta problem - Teresa kallar det inkubationstid - innan idéerna kommer bubblande.

Myt 4: Rädsla och depression sporrar till kreativitet
Fel! Man lyfter ofta fram deprimerade genier som åstadkommit mästerverk. Men Amabiles forskning visar att om man är lycklig ena dagen blir man ofta mer kreativ dagen efter.

Myt 5: Tävlan slår samarbete
Fel! De team som delar och diskuterar idéer är mest kreativa, visar
Amabiles forskning. Om man har konkurrens i gruppen minskar däremot kreativiteten.

Myt 6: En slimmad organisation är kreativ
Fel! Tyvärr, kreativiteten blir lidande vid neddragningar (eller rädsla för neddragningar), även om många arbetsgivare hoppas på motsatsen. Och effekten sitter i. Ett elektronikföretag i Harvardstudien som sa upp 25 procent av de anställda hade fortfarande låg kreativiteten fem månader senare.
Vad är kreativitet då? Wikipedia säger:

Kreativitet är när man har förmågan fatt hitta på saker, använda sin fantasi och göra något med den. Det kan handla om uppfinningar, hantverk eller t.o.m. undervisning. En kreativ person kan finna nya vägar när det behövs och ibland när det inte egentligen behövs.

Kreativitet betyder också att man kan bryta med det man brukar tänka och göra. Den kreative kan använda sin kreativitet till att se på världen från en annan synpunkt. Den kreative kan variera sitt sätt att lösa problem och att uttrycka sig.

"En kreativ person kan finna nya vägar när det behövs och ibland när det inte behövs." Kan man vara onödigt kreativ alltså?

2005-01-14

Margot Wallström bloggar också!

Margot Wallström har startat en blogg, läser jag i BloggDirekt. Hon tycker inte att 2004 var ett bra år:
"2004 sucked!"
Roligt att se att hon skriver personligt och inte bara det politiskt korrekta. Jag ska med spänning följa Margots bloggande framöver!

2005-01-03

Jag fick ett mejl från Ben Casnocha ...

Jag har tidigare skrivit om Ben Casnocha som är 16 år och som har drivit företag i fyra. En av fördelarna med Internet är ju att man lätt kan få kontakt med människor som man kanske inte annars hade råkat på. Eftersom Ben bor i San Fransisco och jag i Småland så är väl sannolikheten att vi skulle träffas inte så stor. Men efter mitt förra inlägg mejlade jag till Ben och frågade varför han blev entreprenör. Så här svarar han:
"To answer your question, I would say the main thing that made me an entrepreneur was probably a little genetic and then the synthesis of all my interests. When I was very young I would try to sell things and think business. Neither of my parents are entrepreneurs - both, in fact, are lawyers. My interests include journalism, media, government, politics, and business. As an entrepreneur you can combine all these interests into a venture that makes work very fulfilling."
Även om Ben har en annan bakgrund så får mig svaret att tänka på vår egen småländske urentreprenör Ingvar Kamprad som började med att cykla runt till grannarna och sälja tändstickor och blyertspennor ...